ناصر جاهدنیا، مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران، ضعف بزرگ صنعت پویانمایی ایران را در حوزه عرضه و اکران آثار خواند و گفت: یکی از مشکلات اصلی این است که سرمایهگذاران بخش خصوصی به این حوزه وارد نمیشوند. در حال حاضر محصولات داخلی و خارجی در یک فضای غیررقابتی و ناسالم قرار دارند؛ به گونهای که محصول خارجی با هزینهای بسیار کم، آنهم تنها بابت دوبله به زبان فارسی، در پلتفرمها در دسترس قرار میگیرد، و برای تولید و نشر آثار داخلی نه سرمایهگذاری صورت میگیرد و نه پلتفرمها تمایلی به حمایت از این تولیدات دارند.
وی با تأکید بر ضرورت حمایت از آثار داخلی افزود: ما از پلتفرمها و فعالان حوزه فرهنگی درخواست داریم با توجه به پتانسیل اقتصادی انیمیشن، بخشی از درآمد حاصل از پخش آثار را به حمایت از تولیدات داخلی، در قالب سرمایهگذاری در توسعه شخصیتها و برند شدن کاراکترهای ایرانی اختصاص دهند.
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران با بیان اینکه ضروری است تدبیری اتخاذ شود تا نسبت نمایش آثار داخلی به خارجی مشخص باشد، عنوان کرد: در حال حاضر این نسبت تقریباً صفر است و نزدیک به صددرصد محتوای پویانمایی پلتفرمها محصولات خارجی است.
جاهدنیا دربارۀ برنامهریزی آینده اظهار داشت: اگرچه تا پایان سال امکان تغییر محسوس وجود ندارد، اما میتوان زمینه سرمایهگذاری پلتفرمها در تولیدات داخلی را فراهم کرد تا نتایج آن در سال آینده در حوزه عرضۀ آثار داخلی مشاهده شود.
وی ادامه داد: صنعت انیمیشن ایران بسیار پیشرفته است و کیفیت پایین برخی محصولات، ناشی از سرمایهگذاریهای ناکارآمد و سفارشهای دولتی با براوردهای حداقلی است که حتی مالکیت اثر به تولیدکننده منتقل نمیشود و به همین دلیل کیفیت تولید پایین میآید.
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران، خاطرنشان کرد: امروز محصولاتی در ایران تولید میشود که توسط پلتفرمهای معتبر جهانی پخش میشوند و از نظر تکنیک، تکنولوژی و محتوا مشکلی ندارند. مشکل اصلی نبود سرمایهگذاری استاندارد داخلی است. ورود پلتفرمها به این حوزه میتواند در سالهای آینده نتایج مثبت خود را نشان دهد.
جاهدنیا پیشبینی کرد: با همکاری پلتفرمها و صدا و سیما در زمینه نشر و توزیع، میتوان در چهار سال آینده حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از محتوای پلتفرمها را به آثار پویانمایی داخلی اختصاص داد.
او اظهار کرد: از اهداف ما در بنیاد ملی پویانمایی ایران، زمینهسازی برای خلق شخصیتهای ملی و بومی ایرانی است.